Björkö Friskola

Stiftelsen Waldorfpedagogik i Vreta Kloster bildades 1992. Björkö friskola startade då med 14 barn i klass 1. Därefter växte skolan med en klass per år och omfattar idag klass f-9, vilket i nuläget innebär ca 250 elever. Björkös fritidshem har verksamhet för barn från klass F-3 och tar emot ca 90 barn. Förskolan Virvelvinden startades 1997 och tar idag emot ca 45 barn i åldrarna 1-5 år.

Förskola, fritidshem och grundskola finns i en fantastisk miljö mitt i naturen strax utanför Ljungsbro. Tack vare stort föräldraengagemang håller vi såväl innemiljö och utemiljö i fint skick år efter år. Sammanlagt finns idag mer än 290 barn och ca 70 anställda i verksamheten.

Vår vision

Vi har en dröm. Vi tror på framtiden. Vi tror på den unga människan.

Waldorfpedagogik är vår viktigaste inspiration. Genom den utvecklar vi barn och ungdomar med engagemang, tro på sig själva och sin egen vilja. De är nyfikna och ansvarstagande unga människor som vågar och kan göra skillnad. Våra elever har genom sin fria tanke och känsla en förmåga att möta och förändra världen.

Styrning

Stiftelsens styrelse har det övergripande ansvaret för verksamheterna och där ingår föräldrar. Rektorer för förskola och grundskola/fritidshem och verksamhetsförvaltare är adjungerade i styrelsen.

Skolan drivs helt utan vinstintresse, vilket innebär att allt överskott går tillbaka till verksamheten. Stiftelse som verksamhetsform valdes för att skydda värdegrunden och pedagogiken på skolan. Verksamheterna lyder under de allmänna läroplanerna, och arbetar dessutom enligt Waldorfpedagogiken.

För den pedagogiska verksamheten ansvarar rektor inom respektive verksamhet.

Skolbyggnader och mark ägs av stiftelsen via vårt fastighetsbolag WiV fastighetsbolag AB. Förskolans lokaler är hyrda.

Styrelse

Elin Wiklund, ordförande
Moa Appleby
Joakim Bärnström
Louise Gideskog Samuelsson
Lena Johansson
Katja Larsson

Maria Tell
Hanna Junland
Karin Molander

Maria Todea, rektor skolan (adjungerad)

Lena Appleby, rektor förskolan (adjungerad)

Malin Sigefjord, verksamhetsförvaltare (adjungerad)

MER OM OSS

Här följer några av de vanligaste frågorna vi får. Undrar du något annat? Kontakta oss gärna på info@bjorkofriskola.se

Har ni skolskjuts?

Det går buss från Linköping till skolan varje dag. Vi har skolskjuts från Ljungsbro skola till Björkö Friskola varje dag.

INFORMATION OM SKOLSKJUTS

Vår mat

Skolan har två kockar som lagar all mat från grunden varje dag. Det finns alltid vegetariskt alternativ. Förskolan har en egen kock som också lagar all mat från grunden varje dag.

MER OM VÅR MAT

Speciallärare?

Ja, vi har tillgång speciallärare, specialpedagog, skolsköterska och skolpsykolog.

ELEVHÄLSAN